Rock Werchter: nog eens een kwart duurder. 160 euro voor tickets!

De affiche voor Rock Werchter ziet er stilaan indrukwekkend uit. De prijs voor het festival jammer genoeg ook. Dit jaar komt er nog eens 28 euro bij, waardoor de prijs voor vier dagen muziek nu reeds 160 euro bedraagt. Welke jongere kan dat nog betalen zonder te moeten bijklussen?

Prijzen Rock Werchter:

  • 1996: 31 euro (1.250 frank)
  • 2005: 120 euro
  • 2006: 132 euro
  • 2007: 160 euro

Zijn die dure prijzen onvermijdelijk? Als we Herman Schueremans mogen geloven, is Rock Werchter zelfs goedkoop en zou hij 20 tot 40 euro meer moeten vragen… Wat hij er niet bij vermeldt, is dat dergelijke festivals steeds meer ‘big business’ zijn geworden. Ook in België, waar de meerderheid van de festivals gecontroleerd wordt door de multinational Clear Channel. Dat bedrijf liet enkele jaren geleden nog weten dat we te lang “verwend” zijn geweest met te lage inkomprijzen.

Nu komen we tot een situatie waarbij een aantal topgroepen Werchter aandoen (veel groepen komen overigens niet voor het eerst naar Werchter), waardoor heel wat fans een extra inspanning willen doen om deze gebeurtenis te kunnen meemaken. Dat betekent echter tegelijk dat veel jongeren zullen moeten werken om hun toegangsticket te betalen. Veel scholieren zullen uit de boot vallen. Voor 1 juli al werken, is immers niet evident.

Maar scholieren zijn natuurlijk geen interessant publiek voor festivalorganisatoren. Die hebben liever een iets ouder publiek dat over iets meer middelen beschikt. Jonge werkenden en zelfs dertigers worden steeds meer het doelpubliek van Rock Werchter. Want naast de inkomprijzen, moeten er natuurlijk ook hamburgers en lauwe pintjes verkocht worden.

Voor ons zijn cultuur en muziek geen koopwaar. De artiesten zijn geen beursgenoteerde cijfers en festivals zijn er niet om winst uit te slaan, maar in de eerste plaats om jongeren (of iets oudere jongeren…) te laten genieten van hun favoriete muziek. Breken met de winstlogica kan enkel als we breken met het kapitalistische systeem. Ook onze ontspanningsmogelijkheden te vrijwaren, moeten we strijden!

Vandaag stelt zelfs een commentator in Gazet van Antwerpen: “Vandaag is de rock een industrie zoals een andere, een wereldje waarin superrijke artiesten zich vooral laten vatten in Forbes-cijfers en jaarlijsten van meest lucratieve tours, waarin sterren zich laten omringen door multinationale firma’s die alleen denken in getallen.”

Bedrijven zoals Clear Channel investeren in reclame, radio, televisie en festivals. Clear Channel is actief in 65 landen en haalde in het eerste kwartaal van 2005 een omzet van 1,9 miljard dollar. En dat mee dankzij die 160 euro die wij moeten neerleggen om vier dagen naar enkele muziekgroepen te kijken…

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop