Your cart is currently empty!
Weggestemde BAM-tracé moet volledig van tafel
Bijna drie jaar nadat een meerderheid van de Antwerpse bevolking zich in een referendum uitsprak tegen de Lange Wapper en het bijhorende tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, blijft het protest tegen dit tracé de Antwerpse gemoederen verhitten.
Het stadsbestuur heeft ingestemd met het compromis van de Vlaamse regering om het traject te behouden maar van de brug een tunnel te maken. Alternatieven die door actiegroepen worden voorgesteld, worden niet in overweging genomen. Op 17 juni wordt opnieuw betoogd in Deurne en Merksem, de twee districten die het hardste lijden onder het BAM-tracé, onder meer met 19 rijvakken aan het Sportpaleis.
Wij zijn er geen voorstander van om zomaar alle wegen verder uit te breiden, dit zal op termijn enkel leiden tot het verder vast slibben van de wegen. Indien niet wordt geïnvesteerd in gratis en degelijk openbaar vervoer en alternatieven voor goederentransport (met behoud van en uitbreiding van bestaande alternatieven zoals het goederenverkeer over spoor en water), zal gelijk welk traject slechts een tijdelijke en bijzonder beperkte “oplossing” vormen.
Los daarvan is het opvallend dat er een weigering is om de discussie te voeren over een traject dat buiten het stadscentrum zou liggen, het Meccano-traject dat door de actiegroepen wordt ondersteund en dat een pak goedkoper is. Dat zou samen met het afschaffen van de tolheffing in de Liefkenshoektunnel een stap vooruit betekenen. Vandaag wordt de capaciteit van die tunnel amper gebruikt omwille van de tolheffing. Met een tolheffing op de nieuwe verbinding zal het ongetwijfeld dezelfde richting uitgaan, ook al ligt de tol met 2,5 euro voor een auto daar lager dan de 5,5 euro in de Liefkenshoektunnel.
Daarnaast pleiten de actiegroepen voor het overkappen van de Antwerpse ring om schadelijke gevolgen van het leven en werken in de buurt van deze ‘open riool’ te verminderen. Ook is Straten-Generaal voorstander van een uitbreiding van het openbaar vervoer naar en in de binnenstad.
LSP steunt het verzet tegen het BAM-tracé en koppelt dit aan de noodzaak van een degelijk mobiliteitsplan waarin gratis en degelijk openbaar vervoer en door de gemeenschap georganiseerd goederentransport centraal staan. We verwerpen ‘oplossingen’ als rekeningrijden en tolheffingen die de ‘schuld’ voor het dichtslibben van de wegen bij de individuele automobilisten of vrachtwagenchauffeurs leggen.
Samen met Rood! roepen we op om actief deel te nemen aan de betogingen van 17 juni en zullen we het protest tegen het BAM-tracé koppelen aan de strijd voor degelijk openbaar vervoer. Dat omvat ook protest tegen de geplande besparingen bij De Lijn waardoor het aanbod afneemt.
> Lees hier ons uitgebreid standpunt ten tijde van het referendum in 2009