Your cart is currently empty!
Voor een leefbare stad
Meccano-tracé en investeren in openbaar vervoer
In 2010 legden we met z’n allen 82,6 miljard kilometer af met de wagen, exclusief vrachtvervoer. Dat is meer dan ooit tevoren! Ook in en rond Antwerpen wordt het verkeer nog steeds drukker. We staan niet alleen steeds meer in de file, er wordt ook nog eens een aanslag gepleegd op de gezondheid van de bewoners. Om deze problemen aan te pakken kiest de Vlaamse regering en de stad Antwerpen voor het BAM-tracé ipv het betere Meccano-alternatief en wordt er fors bespaard bij het openbaar vervoer! Om de stad leefbaar te houden zal er een ommekeer nodig zijn in het mobiliteitsbeleid.
Artikel uit de Rode Wapper, pamflet van LSP-Antwerpen. PDF van de Rode Wapper
De verkeerscijfers van o.a. het Vlaams Verkeerscentrum tonen duidelijk aan dat het BAM-tracé het doorgaand verkeer nog steeds door de stad stuurt en de ring amper ontlast, met een ringverbreding als gevolg. Zo wordt het viaduct in Merksem ter hoogte van het Sportpaleis en het Lobroekdok verbreed tot 2 x 6 rijstroken, met alle gevolgen van dien voor de leefbaarheid van de woonwijken in deze omgeving! Toch wil het stadsbestuur en de Vlaamse regering niet weten van het Meccano-tracé dat een beter alternatief is en het doorgaand verkeer uit de stad houdt. Wij denken dan ook dat het Meccano-tracé – op voorwaarde dat er reële inspraak is van alle betrokkenen – de enige stap vooruit is.
Het Meccano-tracé is belangrijk om doorgaand verkeer te scheiden van het lokale verkeer in de stad. Maar dit alleen volstaat niet: het zal er op aankomen een belangrijk deel van het individuele vervoer van de weg te halen en collectief te organiseren. Het is dan ook wraakroepend dat er vandaag bij de NMBS en De Lijn wordt bespaard en het openbaar vervoer verder wordt afgebouwd. Indien we de maatschappelijke kost van het vervoer zoals het nu wordt georganiseerd in rekening brengen – o.a. gezondheidsproblemen, verloren uren in de file en milieuvervuiling – is een keuze voor collectief en openbaar vervoer ook nog eens met voorsprong het goedkoopst.
Stop de afbraak van het openbaar vervoer
Door de besparingen bij De Lijn zullen er vanaf 1 september 2012 1.000 busritten van en naar de stad geschrapt worden. Buslijnen 9, 14, 28, 38 en 123 worden afgeschaft en een aantal buslijnen worden beperkt tot de rand van de stad, nl. Merksem Keizershoek en Berchem Station. Om dit op te vangen wordt het tramnetwerk hervormd. Volgens De Lijn heeft iedere reiziger een alternatief. Dit klopt, maar dan wel een slecht alternatief dat zorgt voor een langere reistijd en minder comfort door (over)volle trams en bussen.
Wij verzetten ons dan ook tegen deze plannen. Op welke manier je het ook bekijkt, er valt een pak capaciteit weg bij het openbaar vervoer, wat zich enerzijds zal uiten in een overbezetting van de voertuigen en anderzijds in meer auto’s in de stad. Het stadsbestuur is al langer vragende partij voor minder bussen in de stad. Als we de situatie in Antwerpen vandaag bekijken is dit de wereld op zijn kop. Het lijkt er sterk op dat het stadsbestuur wil dat openbaar vervoer plaats ruimt voor auto’s in het stadscentrum.
Om Antwerpen leefbaar te houden, zal echter het omgekeerde moeten gebeuren. Wie geld genoeg heeft kan vandaag tot in het stadscentrum rijden met de wagen om zich in bijvoorbeeld één van de 11 grote (en dure) betaalparkings in de stationsbuurt te parkeren. Wie het minder breed heeft zal tevreden moeten zijn met een lange bus-en/of tramrit met de nodige vertraging en overstap(pen) als gevolg.
Enkel grote investeringen in het openbaar vervoer en de infrastructuur kunnen ervoor zorgen dat de verkeersknoop in Antwerpen aangepakt kan worden. Dat betekent enerzijds een performant en efficiënt netwerk voor openbaar vervoer in de stad en haar omgeving, en anderzijds een Meccano-tracé dat het doorgaand verkeer zoveel mogelijk uit de stad houdt.
Dinsdag 15 mei. Meeting over mobiliteit
Om 19u30 in buurthuis CATBA (Ten Eekhovelei 131, Deurne-Noord)
met sprekers
- Luc Wendelen (buschauffeur & militant ACOD/TBM bij De Lijn) over de besparingen bij De Lijn
- Wim Van Hees (Ademloos) en Manu Claeys (stRaten-Generaal) over het BAM-tracé versus het Meccano-tracé
- Erik De Bruyn (Rood!) over het programma van Rood! over mobiliteit
Rood! voert campagne in Merksem
Afgelopen weekend trok een groep Rood!-leden de straat op in Merksem om er campagne te voeren rond het gebrek aan mobiliteitsbeleid. Er werd ingegaan op de besparingen bij De Lijn, maar in Merksem heerst er ook grote bezorgdheid rond de Oosterweelverbinding. Onder de activisten van Rood! ook de Merksemse districtschepen Frank Baeyens die recent aankondigde dat hij uit sp.a stapt om zich bij Rood! aan te sluiten. Meer info op de website van Rood!-Antwerpen.