Vermist op de Middellandse Zee. Vluchtelingen en het racistisch beleid van Fort Europa

Toen vijf rijke toeristen in een onderzeeër vermist raakten op weg naar de Titanic werden enorme middelen ingezet. Dit nieuws domineerde dagenlang de krantenkoppen. Meer dan honderd keer zoveel mensen die vermist zijn in de Middellandse Zee krijgen slechts een fractie van die aandacht. Zij zitten gevangen tussen de hebzucht van smokkelaars en de meedogenloze onverschilligheid van de autoriteiten. Op 80 kilometer voor de kust van Griekenland zonk het visserschip Andriana op 14 juni. Van de naar schatting 750 opvarenden, werden er nauwelijks meer dan honderd gered.

Door Jonathan Diebold (Socialist Party, ISA in Ierland)

De opvarenden waren vluchtelingen die de aanhoudende humanitaire crisis in onder meer Libië ontvluchtten. Zij en tienduizenden anderen begaven zich op de gevaarlijkste migratieroute ter wereld, waar sinds 2016 al meer dan 27.000 mensen zijn omgekomen: de Middellandse Zee. Dit is het resultaat van het beleid dat de Europese autoriteiten actief voeren en dat “Fort Europa” wordt genoemd. Zoals de Griekse minister van Volksgezondheid Thanos Plevris zei: “Grensbeveiliging kan niet bestaan als er geen slachtoffers zijn, en om duidelijk te zijn, als er geen doden zijn.”

De Griekse autoriteiten zeggen dat ze het schip benaderden, maar dat het hulp weigerde. Toen ze uiteindelijk toch om hulp vroegen, begon de boot, zonder werkende motor, onregelmatig door het water te slingeren en kapseisde het. Ze verklaren dat het schip daarvoor gestaag was doorgevaren naar zijn bestemming in Italië en alle hulp weigerde. Dit bizarre verhaal werd al tegengesproken door getuigenissen van overlevenden en een onderzoek van de BBC dat aantoonde dat het schip volgens de maritieme verkeersgegevens bijna de volledige 16 uur dat de Griekse autoriteiten en Frontex, het grensbewakingsagentschap van de EU, het volgden, niet bewoog. Activiste Nawal Soufi zei: “Ik kan getuigen dat deze mensen vroegen om gered te worden door welke autoriteit dan ook.”

Er lijkt inderdaad bewijs te zijn dat de boot kapseisde als gevolg van een illegale pushback – waarbij mensen die gebruik maken van hun legale recht om asiel aan te vragen met geweld over de grens worden geduwd. Frontex is hier berucht om en was de afgelopen jaren bij duizenden gevallen betrokken. Uit een onderzoek bleek zelfs dat bij ten minste 22 incidenten tussen 2020 en september 2021 asielzoekers uit rubberboten werden gehaald, in Griekse reddingsvlotten werden gezet en op zee werden achtergelaten.

De EU heeft het racistisch migratiebeleid, dat tot de dood van tienduizenden heeft geleid, steeds meer opgevoerd. Volgens de begrotingsdocumenten van Frontex is de financiering voor de organisatie sinds 2020 verdubbeld tot 754 miljoen euro – maar daarbinnen zijn de uitgaven voor apparatuur van de organisatie vernegenvoudigd, van 17 miljoen euro tot 152 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van de aanschaf van militaire hardware, drones, helikopters, enzovoort. Tijdens een vergadering van de Raad van de EU dit jaar werd besloten om voor het eerst EU-geld te besteden aan grensmuren. De commissie tegen martelingen van de Raad van Europa stelde dit jaar “duidelijke patronen van fysieke mishandeling” vast tegen asielzoekers door Europese grenstroepen.

De racistische ideologie van het kapitalistische establishment slaat en verdrinkt vluchtelingen aan de EU-grenzen, maar probeert hen ook de schuld te geven van alle kwalen van hun systeem. Een Ierse huizencrisis die al een decennium duurt, wordt toegeschreven aan de toename van het aantal vluchtelingen. Ondertussen staan er genoeg huizen leeg om alle daklozen van het land tien keer te huisvesten. Alleen door deze ideologie te verwerpen, die werkende mensen probeert te verdelen op basis van hun geboorteland en hun huidskleur, kunnen we een verenigde beweging vormen voor een socialistisch alternatief voor dit afschuwelijke systeem.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop