Your cart is currently empty!
770 ontslagen bij Aleris in Duffel. Interview met een arbeider
De crisis verdiept, stilaan telt iedereen iemand in zijn onmiddellijke omgeving die zijn werk verloor. Enkele weken geleden werd een kameraad met 263 anderen afgedankt bij Bekaert Hemiksem. Nu is het de job van een familielid die op de helling staat. Ik sprak met hem over de situatie bij Aleris.
Een week geleden kondigde Aleris in Duffel 770 ontslagen aan, 530 arbeiders en 24O bedienden. In januari werden al 75 bediendenjobs geschrapt, dat aantal wordt nu opgetrokken. Ook werd al gebruik gemaakt van technische werkloosheid.
Het ziet er naar uit dat de vakbonden enkel het aantal ontslagen willen beperken door een sociaal plan te onderhandelen. 520 is bespreekbaar voor het gemeenschappelijk vakbondsfront. Dat vertelt de woordvoerder nu al aan De Standaard. Erg vroeg om al in je kaarten te laten kijken. Het verschil willen ze bekomen door 4/5 met loonsverlies voor de bedienden en technische werkloosheid voor de arbeiders. Financieel zal Aleris dit niet voelen en dus mogelijk toehappen. De RVA, wij dus, past toch bij. Het vakbondsfront is me iets te begripvol voor de directie. Het is de economie, de dalende vraag naar aluminium, het is niet uit winstbejag dat ze de crisis afwentelen op 770 gezinnen. Van de winsten van de afgelopen jaren zagen personeel en gemeenschap bitter weinig.
In de eerste fase van de wet Renault kunnen de vakbonden alternatieven voorstellen. Momenteel is er een moment van vraag en antwoord, Aleris is erg karig. De vakbonden willen o.a. weten hoe Aleris de boel draaiende wil houden met slechts de helft van het personeel, of het wel verstandig is de extrusie-afdeling zo goed als volledig op te doeken, of deze herstructurering enige garanties biedt voor de toekomst.
Eind juni zou de directie de herstructurering rond willen hebben. Ik sprak nog kort met een werknemer van Aleris.
Hoe vernamen jullie het slechte nieuws? Hoe reageerde het personeel?
“We wisten dat er iets in de lucht hing. We vernamen dan dat het bedrijf een mededeling zou doen aan het personeel. Maar nog voor het zo ver kwam hoorde ik het op de radio. We zijn erg ontgoocheld. Niemand had zo’n hoog cijfer verwacht. Er gaan verhalen en geruchten rond. De onzekerheid is hard en de schrik zit er in. Er zou brugpensioen op 50 gevraagd zijn. Daarvoor is de goedkeuring van de regering nodig (ed.: om uitzondering op het Generatiepact te bekomen). Een redelijke groep zou dan in aanmerking komen. De onduidelijkheid leidt tot geruchten. Sommigen de denken dat de oude en dus dure garde eruit moet. Anderen beweren net dat Aleris de ervaring wil binnenhouden voor het geval de economie weer aanzwengelt. Opleiding zou dan erg duur uitvallen. In 1993 vond er ook een grote herstructurering plaats. 750 moesten er toen gaan. Er ging veel ervaring mee verloren. Daar zou de directie vandaag uit geleerd hebben.”
Hoe deed Aleris het tot voor kort?
“We zijn meer afhankelijk geworden van de auto-industrie en de bouw. Twee sectoren die het momenteel erg slecht doen, vooral de eerste, het aantal orders zou met 45% zijn teruggevallen. Voor de crisis produceerden we materiaal met toegevoegde waarde, halffabricaten. Bijvoorbeeld voor de luchtvaart, ook dat valt nu weg. Aleris was tot voor kort winstgevend. 2007 was een gloriejaar, ook 2008 was goed, pas in oktober ging het bergaf. Aleris zou de banken om geld hebben gevraagd en de regering om staatsborg.”
Zijn er acties gepland?
“De directie riep op tot kalmte, ze hoopt dat het niet tot wilde stakingen komt. Dit zal mee afhangen van het verloop van de onderhandelingen. Er zal sowieso ook ingeleverd moeten worden op loon. In de meeste afdelingen wordt het aantal ploegen verminderd. De ontslagpremies zullen sowieso een pak lager uitvallen dan die van de falende toplui in de banksector. Goed dat die in de VS tegenwoordig zo zwaar belast worden.”
In Duffel werkt 1.500 man. Bij Aleris wereldwijd 8.400. Aleris kocht de fabriek pas in 2006 van Corus dat toen de aluminiumtak afstootte. Maar de vestiging heeft een lange voorgeschiedenis met vele namen (o.a. Hoogovens Nederland en Sidal).