Your cart is currently empty!
Nederlandse scholieren in actie voor beter onderwijs!
Vrijdag 23 november barstte de bom: in ongeveer 15 steden verlieten honderden scholieren hun scholen en gingen ze de straat op om te protesteren tegen de zogenaamde 1040 uren-norm. Volgens deze norm zijn scholen verplicht om voor scholieren 1040 uur per jaar in te roosteren. Het is de bedoeling dat scholieren gedurende die 1040 uren (op basis van 40 weken per jaar is dit 26 uur per week) les krijgen, maar wegens een tekort aan leerkrachten is er een enorme uitval aan lesuren.
Lesuren waarin scholieren niet naar huis mogen, maar op school gehouden moeten worden. Deze omstandigheden zorgen ervoor dat scholieren zonder degelijke begeleiding zelfstudie moeten doen in plaats van dat ze les krijgen van een bekwame vakdocent of dat een vak als geschiedenis wordt gegeven door een biologiestudent. Enkele scholieren gaven zelfs aan dat ze in dat soort uren de opdracht krijgen om het schoolplein schoon te vegen of om de kauwgom onder tafels vandaan te krabben.
De staking was spontaan ontstaan naar aanleiding van een msn-oproep van een scholier uit Den Bosch om te protesteren tegen deze situatie in het middelbaar onderwijs. De actie werd niet ondersteund door de officiële scholierenvertegenwoordiging, het Landelijk Aktie Komité Scholieren (LAKS). Het gebrek aan leiding en organisatie van deze strijd was direct zichtbaar in de wijze waarop het protest verliep: over het hele land werden door scholieren vernielingen aangericht en er was nauwelijks sprake van heldere eisen die naar voren werden gebracht. Vaak bleven leuzen beperkt tot: “wij willen minder uren!” De meest heldere eis die op spandoeken naar voren kwam, was “Voor kwaliteit in plaats van kwantiteit”. Wel beseften scholieren heel goed dat ze de steun van medescholieren van andere scholen absoluut nodig hadden: groepen stakende scholieren gingen dan ook alle scholen in hun omgeving langs om andere scholieren en docenten te vragen om mee te gaan, vaak met succes.
Hoewel de vernielingen die zijn aangericht geen effectief middel zijn om een dergelijke strijd te organiseren, omdat ze de regering argumenten geven om (onder andere via de media) de steun voor de protesten en staking onder de gewone bevolking te ondermijnen, is het wel begrijpelijk dat de woede onder scholieren op deze manier tot uiting komt. Deze generatie jongeren is niet bekend met de tactieken van collectieve strijd vanuit de arbeidersbeweging en deze stakingen zijn voor velen van hen hun eerste ervaringen in gezamenlijke actie.
In plaats van deze jongeren in een slecht daglicht te plaatsen door hen te bestempelen als relschoppers en schorem, zoals diverse media en politici – waaronder de staatssecretaris van Onderwijs Van Bijsterveld – hebben gedaan, zou het gewelddadig optreden door de politie tegen deze scholieren beter strenger worden afgekeurd. In dit filmpje kun je zien hoe de politie optreedt tegen vreedzaam protesterende scholieren in Middelburg. Tijdens de acties werden door de politie vele tientallen scholieren over het hele land gearresteerd.
Afgelopen maandag heeft de staking een vervolg gekregen, toen in 25 steden verspreid over het hele land weer honderden scholieren de straat opgingen. In Amsterdam gingen zelfs meer dan duizend scholieren de straat op. Net als de vrijdag ervoor steunde het LAKS ook nu de actie niet: zij hield de boot af door te stellen dat zij de discussie in de Tweede Kamer over deze kwestie wilde afwachten om te zien hoe op de eisen van het LAKS zou worden gereageerd, met als voornaamste eis de beperking van de lesurennorm tot 960 uur per jaar. Ook nu werd er in diverse weer massaal en hard opgetreden door de politie en werden talloze arrestaties verricht; uit Amsterdam waren beelden te zien van waterkanonnen die werden ingezet.
Het LAKS heeft voor vrijdag 30 november 2007 opgeroepen tot een landelijke staking in Amsterdam om haar eisen kracht bij te zetten, nu de regering volgens het LAKS onvoldoende aan deze eisen is tegemoetgekomen. De socialistische organisatie Offensief steunt de acties van de scholieren voor meer kwaliteit in het onderwijs. Wat ons betreft moet er veel meer worden geïnvesteerd in het onderwijs: om te beginnen zou het percentage van het BNP dat aan onderwijs wordt besteed verhoogd moeten worden naar 7% van het BNP. Met dat geld zouden meer leraren kunnen worden aangenomen, zouden de lerarensalarissen kunnen worden verhoogd en zouden de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs kunnen worden verhoogd.