Superboetes: Niet de mentaliteit, maar het beleid moet veranderen

BELGIE SCOORT slecht wat verkeersongevallen met dodelijke afloop betreft. Naar verluidt is er nood aan een mentaliteitswijziging. “Wie niet horen wil, moet voelen”, vinden de politici. Vanaf 1 maart bestaan er 4 categorieën van overtredingen: de gewone en 3 soorten zware. Bij onmiddelijke inning lopen de boetes op van 50 euro voor een gewone, tot maximaal 300 euro voor een zware overtreding (3e graad). Een minnelijke schikking kost je telkens 10 euro meer. Wie niet betaalt, kan gedagvaard worden. Dan lopen de boetes op tot 1375 euro voor een gewone overtreding en 2750 euro voor een zware van de 2e en de 3e graad. Vanaf 1 september betalen we ons blauw als we rijden zonder fietslicht, of verstrooid vergeten voorrang van rechts te verlenen.

Eric Byl

Hogere boetes, minder overtredingen?

Met de zogenaamde superboetes hoopt de regering het aantal ongevallen drastisch te beperken. Per 100.000 inwoners sterven er in België immers 13,7 in het verkeer. Ons land staat daarmee vijfde in Europa, na Portugal, Griekenland, Spanje en Frankrijk. Nederland (6,9), het Verenigd Koninkrijk (6) en Zweden (6,6) scoren veel beter. België zit zelfs ruim boven het Europese gemiddelde (11,1). Hoe valt dit te verklaren?

Alvast niet door de hoogte van de boetes. Die liggen in Nederland gemiddeld een stuk lager dan de huidige tarieven in België – laat staan de superboetes. Een aantal voorbeelden: rijden zonder fietslicht kost je in Nederland 17 euro, door een rood licht rijden 86 euro. In België betaal je in beide gevallen 137 euro en vanaf 1 september zelfs 175 euro.

Het spreekt voor zich dat zo’n superboete weinig rijke stinkerds ervan zal weerhouden om het stof van tussen de wielen van hun bolide te blazen. Anderzijds zal zo’n superboete minder welgestelde gezinnen in de armoede duwen en feitelijk het recht op mobiliteit ontnemen. Destijds pleitte de SP, toen ze nog geen SP.a was, ervoor om boetes uit te drukken in procenten van het inkomen. Dit soort pogingen om de klassejustitie enigszins te milderen horen er vandaag niet meer bij.

Repressie krijg je als het beleid faalt

Voor oppositiepartij CD&V moeten niet de boetes, maar de controles naar omhoog. Nederland zou in 2001 maar liefst 7,2 miljoen bekeuringen hebben uitgedeeld, waarvan 6 miljoen voor overdreven snelheid. In België was dat 1,5 miljoen, waarvan slechts 0,5 miljoen voor overdreven snelheid. Een grotere pakkans zal ongetwijfeld heel wat betuurders tot voorzichtigheid aansporen, maar er is meer. Nederland werkt al 50 jaar aan ruimtelijke ordening, terwijl in België – vooral toen de CVP nog de plak zwaaide – nog lustig aan lintbebouwing werd gedaan. Buurtwinkels werden weggeconcurreerd door grootwarenhuizen en shoppingcenters, bedrijven werden versast naar tewerkstellings-zones zonder openbaar vervoer, dancings werden geconcentreerd in danstempels ergens ten velde en nauwelijks bereikbaar met openbaar vervoer… Kortom: voor ieder ongeval én voor iedere boete delen diegenen die de laatse tientallen jaren het beleid hebben uitgezet, minstens de verantwoordelijkheid.

Een leven is uiteraard nooit uit te drukken in geld, maar de politionele statistieken schatten de totale kost door verkeersongevallen met menselijke schade op een miljard euro/jaar.

Die enorme kost en het verlies door files zou LSP/MAS uitsparen door werk in eigen streek en gratis en degelijk openbaar vervoer. Het zijn de enige garanties voor een veiliger verkeer. Boetes zijn nooit meer dan een hulpmiddel om een falend beleid te verdoezelen.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop