Hoofddoekenverbod? Baas over eigen hoofd!

Het platform BOEH! (Baas over eigen hoofd) voert campagne tegen het hoofddoekenverbod dat werd ingesteld in de Antwerpse stadsdiensten. Er was heel wat discussie over het recht om al dan niet een hoofddoek te dragen. Welk standpunt nemen linkse socialisten in bij deze discussie? We vroegen het aan Rukhsana Manzoor, een leidinggevend lid van onze Pakistaanse zusterorganisatie.

“Zowel de rechtse politici als de rechtse religieuzen gebruiken het thema van de hoofddoeken voor hun eigen belangen. De enen willen vrouwen verplichten om een hoofddoek te dragen, de anderen willen vrouwen verplichten om er geen te dragen. Socialisten zijn tegen beide posities. Wij verdedigen het recht van iedere vrouw om zelf te kiezen als ze al dan niet een hoofddoek draagt. De overheid en de religieuze rechterzijde hebben niet het recht om zich te bemoeien met het persoonlijke leven van individuen. Iedere vrouw heeft het recht om zelf te kiezen.

“De hoofddoek is geen islamitische traditie en ook geen religieuze verplichting. De hoofddoek bestaat al langer dan de islam. De hoofddoek, als kledingstuk dat een deel van het hoofd of het gezicht bedekt, werd voor het eerst zo’n 5000 jaar geleden gedragen. In het voor-islamitische Arabië diende de hoofddoek als bescherming tegen zandstormen in de woestijn. In zowel het Jodendom als het Christendom werd de hoofddoek ooit geassocieerd met bescheidenheid en ooit ook met rijkdom. De Rajputes, een Hindoe-stam in India, kennen strikte regels rond de hoofddoek en hebben een strikte scheiding tussen mannen en vrouwen. De hoofddoek is een gewoonte die eeuwen ver terug gaat naar de stammensamenlevingen en feodale tradities die nu een onderdeel geworden zijn van religie.

“In het midden van de jaren 1700 probeerde Mohamed Ibn Abd al Wahab, een Arabische theoloog, om de islam puur te maken naar zijn eigen opvattingen. Samen met de politieke heersers werden miljarden dollars uitgegeven om de leer van Ibn Wahab onder de moslimbevolking te verspreiden. In die leer is er een discriminatie van vrouwen in het onderwijs, op de werkvloer en in het juridische systeem. Saoedische vrouwen mogen niet met de auto rijden en er zijn strikte regels over hoe ze gekleed mogen gaan: met een hoofddoek dat ook het gezicht bedekt en lange kleden. Die gewoonten hebben niets te maken met godsdienst.

“Vandaag worden vaak regels opgelegd door de overheid en religieuze leiders. Mannelijke politici en religieuze leiders leggen vrouwen hun regels op. Voor miljoenen moslimvrouwen is dit een abstract discussie omdat ze niet eens voldoende middelen hebben om zich te kleden omdat ze te arm zijn. Het thema van de hoofddoek dient vaak om de aandacht af te leiden van sociale thema’s.”

> Dit is een ingekorte versie van een langer standpunt dat eind 2006 verscheen. Voor de publicatie in ons maandblad Socialistisch Links werd het sterk ingekort. Lees hier de uitgebreidere versie van het standpunt van Rukhsana

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop