Kort & Krachtig

Iedere zaterdag publiceren we een overzicht van enkele opvallende nieuwtjes, feiten, opmerkelijke uitspraken of video’s.

[divider]
Meer vertrouwen in vakbonden dan in politiek

Het is met tegenzin, maar zelfs De Standaard moet toegeven dat het beeld dat de media ophangen van de vakbonden niet overeenstemt met dat van de overgrote meerderheid, zelfs in Vlaanderen. Na heel de hetze tegen de vakbonden waarbij heel het establishment de vakbonden keer op keer in het vizier neemt, zijn dat zonder meer opvallend enthousiasmerende antwoorden. Tegenover de almacht van de media staan onze duizenden delegees in de bedrijven en de talloze activisten. Wanneer gaan we die kracht ook eens politiek vertalen?

Enkele cijfers:

  • Bijna 75 procent van de Vlamingen ziet de vakbonden als noodzakelijk om de sociale rechten te beschermen – in Franstalig België loopt dat op tot 81 procent.
  • 64 procent van de Vlamingen dat het stakingsrecht nodig is.
  • 57 procent vindt dat de rechter geen stakingen mag verbieden.
  • 22 procent heeft vertrouwen in de vakbonden, tegenover 11% in de politici.

[divider]

Fox News versus studentenactiviste in de VS

Investeer in onderwijs, niet in oorlog! Deze boodschap van Darletta van Socialist Alternative sloeg op Fox News in als een bom.

[divider]

N-VA liegt om te verdelen

N-VA liegt als het beweert dat ambtenaren “gepriviligeerd” zijn tegenover de privé: lonen in de openbare sector zijn systematisch lager dan het equivalent in de privé. De Standaard publiceerde dinsdag de cijfers: “In de hoogste loonschalen (klasse A2 tot en met A5) biedt de federale overheid een basissalaris dat bijna altijd hoger ligt dan in de privésector. (…) Maar dit beeld verdient enige nuance. Ongeveer de helft van de werknemers in de privésector heeft op dit niveau immers een bedrijfswagen en meer dan de helft een bijkomend variabel inkomen op basis van prestaties. Die factoren mee in rekening genomen, ligt het volledige loon voor universitairen in de privésector hoger. Bovendien zijn de ambtenaren in klasse A, de allerhoogste loonschaal, de uitzondering op de regel. Want vanaf klasse A1 en vooral in de lagere niveaus B, C en D kantelt de verhouding en ligt het basissalaris, op enkele uitzonderingen na, bij de overheid systematisch minder hoog dan in de privésector. In niveau C worden statutairen gemiddeld tussen 7 en 14 procent onder de marktmediaan betaald.” We moeten ons verzetten tegen politici die ons proberen tegen elkaar op te zetten door leugens te verspreiden: deze regering valt ons allen aan, laten we samen reageren!

[divider]
Nog besparen

Dinsdag schreef De Tijd: “Binnen enkele maanden, bij de opmaak van de begroting 2017, moet opnieuw meer dan 3 miljard euro worden gezocht. Dat zei N-VA-voorzitter Bart De Wever afgelopen weekend. Volgens De Wever moet de komende sanering niet via belastingen worden gerealiseerd, maar via een vermindering van de uitgaven. Zo wil hij duidelijk maken dat er nog inspanningen nodig zijn.” Een dag later schreef dezelfde krant: “Om in 2018 een begroting in evenwicht te krijgen zou de komende twee jaar iets minder dan 7 miljard euro bespaard moeten worden, maar het blijft een grote operatie. De begrotingswaakhond beveelt de regeringen ‘met aandrang aan de komende 18 maanden voldoende structurele maatregelen te nemen die de komende jaren een cumulatief effect kunnen genereren’.” Twee keer raden waar De Wever en co die miljarden gaan zoeken: bij de Panama-vrienden of bij de gewone werkende bevolking…

[divider]

Panama-gangsters in de hoogste kringen

Maandag lazen we in De Standaard: “Het Luxemburgse advieskantoor Experta, dat van 2002 tot 2011 via Banque Internationale à Luxembourg (BIL) deel uitmaakte van de Dexia-groep, heeft meer dan 1.600 ­offshores helpen oprichten via Mossack Fonseca. Het systeem was zo omvangrijk dat van alle bankfilialen in de ­wereld Experta veruit de meeste offshore­bedrijven bestelde bij het Panamese advocatenkantoor Mossack Fonseca. Dat blijkt uit de zogenaamde Panama Papers. De klanten kregen de vennootschappen om bankrekeningen in Luxemburg, Zwitserland en Jersey verborgen te houden. Het systeem begon al in de jaren negentig en ging door tot aan de ontmanteling van de groep eind 2011. Dat betekent dat Dexia zelfs nadat de groep in september 2008 gered was met 3 miljard euro Belgisch belastinggeld, nog jaren klanten hielp om via Panama belastingen te ontlopen. Het lijdt geen twijfel dat het Brusselse hoofdkantoor van Dexia Groep op de hoogte was van het offshoresysteem dat zijn private bank in Luxemburg op poten had gezet. Dat bewijzen onder andere nota’s over de contacten tussen Dexia-mensen in Luxemburg en medewerkers van het kantoor Mossack Fonseca. ‘Elke beslissing moet worden goedgekeurd door het hoofdkantoor in Brussel’, klinkt het. Bovendien zetelden doorheen de jaren tal van Belgen in de raad van bestuur van BIL, zoals ex-premier Jean-Luc Dehaene en Dexia-toplui Axel Miller, Stefaan Decraene en François Narmon.”

[divider]

Wendbaar werk

Professor Gita Deneckere was goed op dreef in een opiniestuk dat dinsdag in De Standaard verscheen: “De legitieme vraag naar werkbaar werk wordt niet eens zo subtiel omgebogen naar een wet ‘werkbaar wendbaar werk’. Het is andermaal een strategie om de loonlasten voor werkgevers te verminderen. Zogenaamd met het oog op het creeren van nieuwe ‘jobs jobs jobs’. De mantra’s, eufemismen en spinwoorden die de regering gebruikt, verhullen telkens een aanval op de sociale verworvenheden van meer dan honderd jaar sociale strijd. De strijd voor arbeidsduurvermindering loopt als een rode draad door die geschiedenis en is in de digitale 21ste eeuw actueler dan ooit. De pleidooien van Femma, PVDA en Groen voor een 30 urenweek zijn bekend. Het ‘wendbaar werk’ van Kris Peeters gaat daar regelrecht tegenin en gaat uit van 45 urenweken die kunnen worden gecompenseerd als dat de werkgever uitkomt. Flexibilisering is in die logica synoniem voor precarisering.”

[divider]
Ongelijkheid

IMF-topman Obstfeld stelde deze week: “In veel landen hebben een gebrekkige loonstijging en grotere ongelijkheid gezorgd voor een wijdverbreid geloof dat economische groei de internationale elite en de bezitters van kapitaal bovenmatig heeft bevoordeeld, en te veel anderen heeft achtergelaten.”

[divider]

Kunnen de luchtverkeerleiders dit aan?

De spectaculaire titels werden deze week nog eens bovengehaald toen de luchtverkeerleiders in Zaventem het werk neerlegden. Die zouden drie jaar langer moeten werken, terwijl de erg intensieve job niet makkelijk vol te houden is op latere leeftijd. Ondanks de enorme inspanningen van het personeel na de aanslagen in Zaventem zet de regering gewoon door met de aanvallen op het personeel. Zo wordt de onveiligheid door de rechtse regering zelf georganiseerd. De Morgen vroeg zich onder meer af of Zaventem deze actie wel aan kan. Andere kranten waren nog minder subtiel. Maar De Morgen schreef evengoed dat de staking begrijpbaar is. Van alle walletjes mee-eten, is voor de zalmliefhebbers van de krantensector geen probleem.

Maar er stonden wel enkele terechte opmerkingen in het artikel dat woensdag verscheen: “Er heerst sinds februari een sociaal conflict bij Belgocontrol, omdat de luchtverkeersleiders binnenkort langer moeten werken. Nu worden zij op hun 55ste verplicht op disponibiliteit geplaatst, een soort pre-pensioen, omdat hun fysieke capaciteiten afnemen. Zij worden dan grotendeels doorbetaald tot ze op hun 60ste echt met pensioen kunnen gaan. De regering-Michel wil de aanvang van dat pensioen uitstellen tot 63 of ouder, afhankelijk van de anciënniteit. De disponibiliteit begint dan ten vroegste op 58. (…) We doen er niet flauw over: verkeersleiders worden goed betaald. Een van onze getuigen ziet maandelijks meer dan 9.000 euro bruto op zijn loonbrief staan. Daarvan belandt ongeveer 4.000 euro netto op zijn bankrekening. “Maar wij staan elke dag in de frontlinie. Slecht weer, technische problemen, medische noodgevallen: wij moeten in een vingerknip beslissingen nemen over vliegtuigen die honderden mensen aan boord hebben.” (…) De Belgische luchtverkeersleiders werken twaalf dagen aan een stuk. Vroege shift, late shift, nacht: alles door elkaar. “Op het einde ben je compleet murw”, stelt de ene verkeersleider. Volgens de andere draagt het werkritme ertoe bij dat veel collega’s hun huwelijk op de klippen zien lopen. Hij heeft al veel collega’s zien uitvallen met stress en burn-outs. Zelf heeft de verkeersleider ooit een black-out gekregen tijdens het gidsen van vliegtuigen door het luchtruim, waardoor een collega moest overnemen. (…)”

[divider]

8-urendag

Op 1 mei 1886 staakten in de Verenigde Staten 340.000 arbeiders voor de 8-uren werkdag. De regeringspartijen sturen ons 130 jaar terug in de tijd.

8uren

[divider]
Onveiligheid

Niet vergeten: volgende week zondag betoging tegen de aankoop van gevechtsvliegtuigen en tegen de Belgische deelname aan de oorlog in Syrië.
complex

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop