Your cart is currently empty!
Kort & Krachtig
Iedere zaterdag publiceren we een overzicht van enkele opvallende nieuwtjes, feiten, opmerkelijke uitspraken of video’s.
Ford-topman casht 34,5 miljoen dollar
Ford-CEO Allan Mullaly is deze week 34,5 miljoen dollar rijker geworden. Hij kon aandelenopties die hij twee jaar geleden kreeg innen. Terwijl duizenden Ford-arbeiders aan de deur worden gezet, aarzelen de toplui niet om zichzelf verder te verrijken. In 2010 was Mullaly in de VS de negende beste betaalde CEO. Hij was toen goed voor een jaarloon van 26,5 miljoen dollar.
De Wever marxist?
Nu ‘marxisme’ een geliefkoosd verwijt vanuit conservatieve kringen is geworden, was het een kwestie van tijd vooraleer ze elkaar er ook van zouden gaan beschuldigen. Nu is het dus zo ver. De conservatieve Brit Theodore Dalrymple, wiens ideeën ruime steun genieten bij De Wever en andere N-VA’ers, haalt in een column uit naar de Vlaamse nationalisten en verwijt hen een vorm van marxisme. Straks kunnen Di Rupo en De Wever op hun gemeenschappelijke ‘marxistische’ basis toch nog een coalitie vormen? Dalrymple schreef onder meer: "Het Catalaanse, Vlaamse en Schotse nationalisme lijken een centrale paradox te delen, namelijk dat de meeste nationalisten de Europese Unie een warm hart toedragen, of er in elk geval niet tegen zijn. Ze willen nationale soevereiniteit verwerven, net nu die nationale soevereiniteit (althans in de Europese Unie) van elke inhoud wordt ontdaan. (…) De nationalisten willen dus een lokale federatie die volgens hen niet werkt, waarin hun stem onvoldoende wordt gehoord en die hen te weinig vrijheid geeft, ruilen voor een onvergelijkbaar veel grotere federatie waarin ze waarschijnlijk nog minder zeggenschap en vrijheid zullen hebben. (…) Daarom kan ik anti-Europees nationalisme wel begrijpen, maar pro-Europees nationalisme niet. Als ik zeg dat ik het niet kan begrijpen, bedoel ik dat ik de logica niet snap. Maar ik kan wel gemakkelijk een verklaring bedenken, gewoon omdat ik van nature venijnig en achterdochtig ben. Je zou het een marxistische verklaring kunnen noemen: het dient de economische belangen, of de carrièrebelangen, van pro-Europese nationalistische leiders dat hun volk ‘onafhankelijk’ wordt, of toch zo onafhankelijk als de Europese Unie toelaat. Op die manier krijgen ze baantjes, ambassadeurschappen, vertegenwoordigingen in allerlei internationale organisaties enzovoort. De droom van het pro-Europese nationalisme (althans voor de leiders) is de droom van dienstwagens en gratis etentjes. Maar dat kan natuurlijk aan mijn perverse manier van denken liggen. Per slot van rekening heb ik een groot gedeelte van mijn medische loopbaan met criminelen gewerkt." Eat that, Bart De Wever!
De terugkeer van de Russische strafkampen…
Heeft de val van de stalinistische dictatuur in Rusland eind jaren 1980 geleid tot een democratisch stelsel met welvaart en inspraak voor allen? Niet bepaald. De levensstandaard is voor de meerderheid van de bevolking afgenomen. De kleine kliek bureaucraten aan de top heeft plaats gemaakt voor een even kleine (en vaak dezelfde) kliek van rijke oligarchen. En nu zijn ook de strafkampen terug. Twee leden van Pussy Riot zijn naar strafkolonies gestuurd, een naar Mordovia en een naar Perm. Daar bestaan de strafkampen uit het Sovjettijdperk nog steeds en ze worden dus ook gebruikt om dissidente stemmen op te sluiten.
Forse prijsverhogingen voor treinverkeer van en naar Nederland
De Benelux-trein, een begrip voor wie al eens Nederland aandoet of gewoon pendelt tussen Antwerpen en Brussel, wordt afgeschaft. Geen nood, zeggen de managers ons. Er komt vervanging met de Fyra-trein. Alleen blijkt aan dit geliberaliseerde personenverkeer ook een wel erg omvangrijk prijskaartje te hangen. Het wordt verplicht om te reserveren en een ticketje heen en terug tussen Amsterdam en Antwerpen zal niet langer 51,8 euro kosten maar 108! Vanuit Rotterdam verdrievoudigen de prijzen. Verder zullen er minder treinen zijn (10 in plaats van 16). Als we de minister en het management in ons land laten doen, wordt dit straks ook voor het binnenlands personenverkeer de norm. Leve de files?
Aalst. De flauwe excuses van SP.a…
SP.a moest zich in Aalst in bochten wringen. Omdat de partij een voorakkoord had gesloten met N-VA werd ervan uitgegaan dat de coalitievorming vlot zou verlopen en dat de schepenen hun postjes zouden behouden. Alleen bleek er een addertje onder het gras te zitten met de media-aandacht voor Karim Van Overmeire die schepen van ‘Vlaamse zaken’ zou worden. De vele aandacht hiervoor leidde uiteraard tot vragen over de opstelling van SP.a. De excuses waren erg flauw. Oud-schepen Jacobs: "Wij hadden een groot vertrouwen in Christoph D’Haese, we dachten dat hij liberaal en gematigd was." Er was dus een groot vertrouwen in iemand die net van de liberalen naar de N-VA was overgelopen. De Standaard bevestigde op dinsdag: "Nochtans zagen onderhandelaars Dirk De Pauw en Dirk De Meerleer een coalitie met de N-VA meteen zitten. De banden tussen beide partijen zijn goed: Van de Steen komt goed overeen met D’Haese, de dochter van De Meerleer is verkozen voor de N-VA." De SP.a’ers ondertekenden een bestuursakkoord maar verklaarden achteraf dat ze niet op de hoogte waren van wat in dat akkoord stond. Ze dachten wellicht enkel aan de eigen postjes?
Twee bommen onder vervolgingen. Welke zal eerst ontmijnd worden?
Deze week werden twee bommen onder de vervolging van strafbare feiten opgemerkt. Er was de gerechtelijke beslissing dat een GAS-boete slechts kan opgelegd worden door een sanctionerend ambtenaar van de gemeente zelf, een ambtenaar voor verschillende gemeenten kan niet. Dat betekent dat er een probleem is in een 70-tal gemeenten. Algemeen wordt gedacht dat het niet meteen tot problemen zal leiden omdat weinig mensen naar de rechter stappen om de boete te betwisten. Tegelijk bleek er een bom gelegd te zijn onder de vervolging van miljoenenfraude. Daarbij zou voortaan enkel nog een strafrechtelijke sanctie geriskeerd worden waardoor de boetes zouden afnemen tot maximaal 125.000 euro (en binnenkort 3 miljoen euro). De fiscus zou geen administratieve sanctie meer kunnen toevoegen. Twee administratieve sancties die bedreigd zijn. Welke zal het eerste ontmijnd worden?
Verloren generatie in EU kost gemeenschap 153 miljard euro per jaar
Express.be schreef afgelopen woensdag: "De ‘verloren generatie’ Europese jongvolwassenen die geen school lopen of werk hebben kost overheden miljarden in uitkeringen en verloren productiviteit. Tot dat besluit komt Eurofound, het officiële EU-studiebureau volgens The Guardian. De veertien miljoen niet-studerende, werkloze jongeren tussen 15 en 29 kosten de Europese lidstaten in totaal 153 miljard euro per jaar of 1,2% van het BBP van de EU. Dit komt neer op drie miljard euro per week in uitkeringen en verloren productie. De OESO spreekt van een ‘gefaald sociaal contract’ met de jongeren en wijst op hun toenemende politieke ontgoocheling, die zou kunnen uitmonden in een Europese ‘Arabische Lente’. (…) ‘Deze verloren generatie schept niet enkel een economisch, maar ook maatschappelijk probleem. Deze jongeren dreigen zich namelijk terug te trekken uit de democratische participatie in de samenleving,” stelt het rapport." De kosten lopen volgens het rapport op tot 32,6 miljard in Italië, 22 miljard in Frankrijk en 18 miljard in Groot-Brittannië.
Bochten maken met Van Overmeire
‘s Ochtends verklaarde Karim Van Overmeire, voormalig VB-kopstuk en nu N-VA’er in Aalst, op de radio dat hij geen afstand neemt van het 70-puntenplan van het Vlaams Blok. "Als u mij vraagt, met het mes op de keel, of ik daar afstand van doe, dan doe ik dat niet." We weten niet wat Bart De Wever en de andere N-VA-leiders dan wel gedaan hebben met Van Overmeire, maar dezelfde middag verscheen een persbericht van de partij waarin Van Overmeire wel degelijk afstand nam van het 70-puntenplan. "Voor alle duidelijkheid: dat 70-puntenplan was fout, punt aan de lijn. Alle punten uit dat plan die getuigen van een racistische houding, daar doe ik klaar en duidelijk afstand van", zou hij verklaard hebben. Het betere bochtenwerk van N-VA heeft Van Overmeire zich duidelijk wel al eigen gemaakt.
Het loonbriefje van Van Overmeire
Een mes op de keel zou Van Overmeire er niet toe aanzetten om afstand te doen van het 70-puntenplan. Wat dan wel? Misschien zijn loonbriefje? Vacature.com schreef daar deze week het volgende over: "Mocht de voormalige VB’er effectief benoemd worden, dan kan hij voor zijn schepenambt rekenen op een brutojaarloon van 88.696,52 euro. (…) Van Overmeire zal als schepen net als gewone ambtenaren ook recht hebben op vakantiegeld en een eindejaarspremie. De berekening daarvan gebeurt op dezelfde manier als van gemeentepersoneel van niveau A. Andere voordelen zoals een hospitalisatieverzekering krijgt hij niet. Onkosten, bijvoorbeeld voor gsm of vervoer, worden wel terugbetaald, tenminste voor zover die noodzakelijk zijn en hij die kan aantonen. (…) Van Overmeire zal zijn schepenambt in Aalst cumuleren met zijn zitje voor N-VA in het Vlaams Parlement. Ook daarvoor krijgt hij een vergoeding. Voor zijn schepenambt en zijn parlementair werk tezamen zal Van Overmeire dus jaarlijks 142.207,52 euro bruto ontvangen. Daarmee blijft hij onder het wettelijk vastgelegde cumulatieplafond van 163.192,57 euro. Wat hierbij wel nog buiten beschouwing blijft is de onkostenvergoeding die Van Overmeire als Vlaams parlementslid zal ontvangen. Jaarlijks bedraagt deze forfaitair 23.627 euro." Dat is inderdaad wel wat overtuigender dan een mes op de keel…